duminică, 6 ianuarie 2013

Nu lăsa zvonurile să-ți deturneze dieta

Revista Prevention publică o listă de mituri pe care ar trebui să le ignorați dacă vreți să duceți dieta la bun sfârșit.
Am selectat câteva care au stat fixe și în creierul meu ani de zile, unele din ele numai bine nu mi-au făcut.

Dacă mă mișc suficient de mult, pot mânca ce și cât vreau. 
Mărturisesc cu umilință că neuronii mei încă nu au renunțat complet la acest mit. Deși jurnalul meu arată altceva.
Mai exact, da, mișcarea ajută foarte mult, mai ales la menținerea greutății. Dar ... Singura ocazie când într-adevăr am dat jos 2 kilograme numai prin mișcare a fost când am urcat pe munte, cam 9 ore zilnic, vreo zece zile. Atunci meniul a inclus ouă, unt, cașcaval, ciorbă de perișoare, friptură de porc la grătar, cartofi prăjiți, ciocolată, votcă, bere, slană, ceapă, sardele, pâine, ciuperci gătite cu untură, afine, zmeură, mere, salată de varză sau murături de cabană, și alte minunății. Cel puțin 3000 de calorii pe zi. O vacanță minunată :).

Lăsând la o parte extremele, cele mai bune rezultate în dieta mea  le-am obținut când am mâncat cu 250-500 calorii mai puțin, prin reducerea grăsimilor saturate, a cerealelor și făinoaselor și am ars 250 - 500 de calorii prin mișcare moderată (plimbări în parc, shopping, treburi gospodărești). Cam 2-3  kg pe lună, date jos și acolo au și rămas.

Indiferent ce mănânci, o calorie este o calorie. Fie că provine din carne sau țelină. 
A fost și este poate cel mai dăunător mit pentru diete. Poți să ajungi în situația ridicolă să ciugulești în loc să mănânci și totuși să te îngrași în continuare.
Contează foarte mult cât mănânci dar și ce mănânci.
Ce mănânci trebuie să conțină nutrienții necesari unei bune funcționări a organismului. Nu este totuna dacă 300 de calorii provin dintr-o pungă de pufuleți sau dintr-un iaurt și un fruct.
Organismul digeră diferit alimentele și reacțiile chimice din organism sunt diferite în funcție de un aliment sau altul. Unele alimente se depun urgent pe burtă și șolduri, altele ”topesc” grăsimile.

Pot depune mărturie, te poți îngrășa cu un meniu de 1900 calorii și poți slăbi cu același număr de calorii dar cu alte alimente. Eu una am slăbit 15 Kg înlocuind în mare parte pâinea și alte cereale cu legume, lactate, nuci, alune și proteine (carne dar și fasole și line). Ca volum, mănânc mult mai mult decât acum un an dar altceva.

Dacă mănânc mai gras mă îngraș
Este și nu este corectă afirmația.
Da, este bine să mănânci grăsimi, în special de origine vegetală dar nu trebuie să depășești anumite limite.
Recomandarea Prevention ar fi să te limitezi la 20 - 35% din totalul caloriilor. Să reduci grăsimile saturate și să elimini grăsimile trans. Unii zic că și 10% din calorii pentru grăsimile saturate este mult.
Cum măsori zi de zi ceste 20 - 35% ? Sau 10% ? Cam greu.
Este foarte ușor să scapi mai mult ulei în salate. Mănânci o bucățică infimă de brânză și gata, s-a dus rația de grăsimi saturate.
Mai toate dietele recomandă numai carne slabă, iaurt degresat, brânză degresată, cât mai puține grăsimi.
Ajungi ușor la obsesii.
Mi se pare exagerat de exemplu să dai pielița la o parte de la pieptul de pui jigărit. Puii americani or fi mai  dodoleți dar ai noștri nu prea. Sau să gătești totul pe grătar, dry cooker, abur, microunde, sau sote, fără ulei.
Aceasta chiar s-ar putea să-ți dăuneze sănătății.
Ce-i de făcut? Aplică proverbul englez ”Ai grijă de mărunțiș și banii mari se adună singuri”.
Sunt câteva practici care trebui să-ți intre în reflexe.

  • În primul rând, zgârcenia este de bază. Pune ulei în mâncare strict cât cere rețeta. Cu lingura, nu cu sticla. Revizuiește rețetele. Nu turna ulei în mâncare de parcă ar fi gratis. Dacă te gândești bine, chiar costă destul de mult, mai ales cel de măsline. Stropește salatele cu ulei, nu turna ulei cu polonicul.
  • Cumpără numai lactate sub 2 % grăsime.
  • Respectă strict porțiile de brânză și mănâncă foarte rar mezeluri.
  • Degreasează supele de carne și alte mâncăruri.
  • Alege carne mai slabă
  • Scurge uleiul din conservele de pește
  • Încet de tot cu untul, dulciurile - numai la ocazii. Dar nu ca în ”nu pierde nici-o ocazie” :)

Dacă mănânc după ora 8 mă îngraș
Este și nu este corectă afirmația.
Depinde cât mănânci, în primul rând și cu cât timp înainte de culcare.
Somnul este esențial pentru reușita dietei. Este bine să-ți asiguri nopți liniștite prin 2-3 practici simple:
- nu mânca pe cât posibil cu două ore înainte de culcare
- nu te culca ”pe inima goală”. Ai grijă să nu ți se facă foame noaptea.
- nu mânca exagerat seara. Este poate cel mai important sfat. Dacă dimineața nu îți este foame și sari micul dejun, nu este de loc bine. Dai dieta peste cap.
Cel mai nenorocit scenariu, de care am avut parte din plin luni de zile este:
- o cafea în loc de masa de dimineață,
- o gustare amărâtă pe la 10 cu ceva dulce sau un corn ca să taie rapid foamea,
- un prânz sărit sau improvizat cu cu un covrig sau pizza sau în cel mai bun caz un fruct
- seara, o cină zdravănă cu calorii pentru o zi întreagă
și de la capăt
Apoi în, în weekend recuperezi cu prietenii la grătar.
Este rețetă sigură pentru o obezitate de gradul II și mai mult, încercată din păcate pe propria mea piele.

Îngrășarea este inevitabilă după 40 de ani.
La acest mit eu am mai contribuit cu ”nu poți lupta cu ereditatea”.
O, ba da, poți lupta și cu vârsta și cu ereditatea. Bineînțeles, nu te poți aștepta să menții silueta de la 20 de ani.
Mișcarea intensă este una din soluții. Minim 10 minute pe zi, trebuie să curgă apa pe tine, zice Prevention.
Mai recomandă și minim 4 ore de exerciții pe săptămână.

Eu am ales o altă strategie și o să vedem dacă ajută.
- plimbări în weekend, prin păduri, parcuri și pe dealuri sau înot de câte ori am ocazia.
- 3 ore pe zi nu mă așez pe scaun. Shopping, treburi gospodărești, turul cartierului.
- zilnic 10 minute pe bicicleta Kettler.Cu mișcare în intervale, alternând minute de mișcare rapidă cu cele de mișcare lentă.


Uneori este bine să ieși din rutină. Încearcă să te plimbi în jurul blocului, în loc de a te învârti  prin bucătărie.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu