sâmbătă, 26 ianuarie 2013

Cât de restrictivă este dieta ta?

Când este vorba de dietele de slăbire, nebunia pare uneori să fie generalizată. Dacă este să pomenesc numai Dieta Paleo. Susținătorii dietei Palo zic cu o seninătate dementă că ar trebui să mâncăm ca oamenii-maimuță din Paleolitic, fără lactate și cereale integrale. Numai ce vânăm și culegem.
Dar... mai întâi de toate, nu suntem oameni-maimuță, am evoluat. Mai apoi, în peșterile paleo au fost descoperite și grăunțe. Probabil că aveau și lapte, când reușeau să pună mâna pe vreo dihanie cu ugerul plin. Amărâții ăia mâncau orice reușeau să prindă sau să culeagă că altfel mureau de foame.
Dieta asta stupidă nu este bună nici măcar pentru cei cu intoleranță la gluten.

Așa că să revenim veseli la epoca noastră, în care găsim de toate, și ”ieftine și bune” :)

Nu numai dieta Paleo suferă de sindromul restricțiilor alimentare. Sunt multe variații pe tema ”cutare aliment sau cutare grup de alimente” te îngrașă sau dăunează sănătății.
Dar chiar nu ne interesează dietele restrictive, suntem omnivori, mâncăm de toate.
Puțin, variat și bun, cum zice prietenul Michael Pollan.

Uneori însă ne restricționăm singuri dieta și nu pentru că avem restricții de natură financiară, religioasă sau impuse de vreo boală. Pur și simplu ne pierdem în tropăiala zilei. Nu avem timp să gândim meniul zilei, să facem cumpărăturile ca lumea, să gătim și atunci improvizăm.
Ce dă norocul să mai găsim prin frigider și în cămară sau la chioșcul de la colț sau în reclama de pizza agățată seara de ușă. Sau ne plac așa de mult unele alimente că nu mai încap altele.

Totuși, cum să faci să controlezi un pic meniul ca să fie echilibrat, să slăbești sau măcar să te simți mai bine? Dacă nu ai timp nici să gândești meniul zilei, de unde să mai scoți timp pentru jurnalul dietei, calcul de calorii sau punctaj ca la Weight Watchers aplicat la condițiile autohtone?
Ideea aceasta de punctaj totuși nu este rea de loc.
Mai ales dacă ți-l faci tu, îl faci cât se poate de simplu și-ți propui să-l respecți.
Vă dau ca exemplu punctajul meu. Chiar funcționează și este extrem de simplu.
Ar fi bine să notezi într-un mic carnețel punctajul zilei, să ai totuși un jurnal. Nu ia mai mult de 5 minute. Scopul este să atingi un punctaj cât mai mare.

Pasul 1. Stabilește mărimea și numărul de porții zilnice. Pagina Mărimea porțiilor te ajută.
Numărul de porții din dieta mea este ca la dieta South Beach, ajustată pe profilul meu:

Lista obligatorie
Legume - minim 5 porții pe zi.
Fructe - 1-3 porții pe zi
Lactate - 1-3 porții pe zi
Cereale - 1-3 porții pe zi
Carne slabă, ouă - 1-3 porții pe zi
Leguminoase - 1-2 porții pe zi
Pește - 1-2 porții pe zi
Brânză - 1-2 porții pe zi
Ulei - maxim 5 porții pe zi, o porție = 1/2 lingură
Semințe (alune, nuci, migdale) - 1 porție pe zi

Lista suplimentară
Cafea - maxim 2 pe zi

Dulciuri, de prefernță ciocolată neagra - maxim 1 porție, în limita a 150 kcal
Vin sau bere - 1 porție


Pasul 2. Stabilește punctajul 
Punctajul meu arată așa:

Pentru fiecare porție din lista obligatorie,  în limita zilnică recomandată, adun 1 punct.
Pentru porțiile peste limita zilnică, dacă sunt legume, aduc 1 punct. Dacă nu sunt legume, scad 1 punct.
Supa zilnică și salatele (sau o legumă crudă, 1 roșie, 1 ardei), aduc fiecare 1 punct suplimentar.
Fulgii de orz/ ovăz (de tipul roll oats, non-instant) îmi mai aduc 1 punct suplimentar.
Mai îmi dau un punct suplimentar pentru legumele verzi (pentru că am constatat că nu prea mănânc așa ceva și vreau să mă încurajez)
Mai îmi dau 1 punct pentru fiecare cană de ceai verde, suc de roșii sau apă minerală.

Pentru ce este în lista suplimentară, în limitele zilei, nu adun nimic. Rămân numai cu plăcerea. Peste limitele zilei, plăcerea costă dublu, un depunctaj de -2 puncte de porție.

Fiecare exercițiu fizic (1 oră de plimbare, 10 minute pe bicicletă, 2 ore în gospodăria proprie etc, tu îți  stabilești lista) aduce 2 puncte.
O zi fără mișcare se depunctează zdravăn,   - 4 puncte.

Tot ce nu este în listă (ronțăieli, băuturi răcoritoare) se depunctează dublu. O mână de ronțăieli cu -2 puncte, un pahar de băutură răcoritoare cu -2 puncte.

Pasul 3. Ține un mic istoric al punctelor zilnice. 
Te va ajuta să corelezi cât și ce mănânci cu greutatea ta și starea sănătății.
Nu este soluția ideală, dar ceva trebuie să faci și cui îi trebuie o soluție ideală când dezastrul bate la ușă?
Încercă și tu, nu este greu, nu pierzi mult timp.

Pasul 4. Stabilește-ți un punctaj săptămânal ”confortabil” și încearcă să-l respecți.
Eu mi-am propus cam 35 de puncte.
Ca folclor, cam tot atât mi-a ieșit și dintr-un calcul aproximativ al punctajului meu Weight Watchers.

Pasul 5. Ajustează din când în când punctajul. 


Analizând dieta pe aproape un an, cu puține excepții, punctajul săptămânal  se  corelează binișor cu săptămânile în care am slăbit și cele în care am bătut pasul pe loc.
O excepție notabilă a fost atunci când toate porțiile de fructe ale zilei au fost struguri.
Cum ziceam, punctajul meu nu este perfect. Nici cel de la Weight Watchers și totuși este dieta cu cei mai mulți susținători.
Dacă nu slăbești sau nu te simți confortabil și totuși te-ai ținut de punctaj, șezi și cugetă precum ardeleanul. E clar că ceva trebuie schimbat și nu neapărat punctajul tău.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu