luni, 7 ianuarie 2013

Dulciuri bune pentru un creier sănătos

Detest generalizările, chiar și atunci când este vorba de dulciuri.
Dacă nutriționiștii se mai ceartă relativ la diverse alimente, când ajung la dulciuri sar toți indignați de un 1 m în sus și le aruncă pe lista neagră.
Este una din multele lor exagerări,  chiar dăunătoare.
În opinia mea, din când în când trebuie lăsate hățurile liber și ajutat creierul să lupte cu stresul.

În ultimele 2 săptămâni am mâncat ceva mai liber, nu prea am făcut mișcare și mă așteptam să pun 2-3 Kg.
Spre uluirea mea, nu m-am procopsit cu mai mult de 1 kg și acela a început deja să se topească.
Am luat jurnalul la scuturat și cred că am cel puțin o explicație.
Și aceasta este că am păpat dulciuri bune și cu foarte multă moderație. Nu am depășit 1-2 porții de dulciuri pe zi.
Bonus: Creierul meu a tors de plăcere și mă simt în stare să reiau tropăiala zilnică.

Iată clasamentul meu pentru dulciurile bune:
Pe primul loc este desigur ciocolata neagră, în limita a 100 - 150 calorii pe zi, 15 g carbo, 12 g lipide.
Ciocolata neagră are reputația excelentă că este purtătoare de anti-oxidanți.
Următoarele pe lista ”Dulciuri bune” sunt pricomigdalele. Da, au foarte multe calorii dar o parte din aceste calorii provin din nuci sau migdale. Dacă le luați de la o cofetărie bună, nu au așa de mult zahăr. Nu au de loc grăsimi saturate. Porția sigură ar fi de 4 pricomigdale din când în când, cam 150 calorii, 12 g carbo, 9 g lipide. Pricomigdalele cu nuci conțin și ceva urme de omega-3.
Pe locul 3 pun mierea și gemul de fructe cu puțin zahăr sau chiar de loc, cu condiția să fie făcut în casă. Gemul  comercial este acceptabil în măsura în care nu are adăugat fructoză concentrată. 1 lingură de gem cu zahăr are 56 calorii, 14 g carbo și 0 lipide. Iarna o lingură de gem din când în când mai aduce ceva minerale și vitamine. O lingură de miere are cam 84 de calorii și 21 g carbo, încărcare glicemică 12 g, deci medie. Cea mai sănătoasă miere este cea de salcâm, cu încărcare glicemică mică.
Pe locul 4 pun prăjiturile cu fructe cu condiția să nu conțină creme sau stafide sau curmale în cantitate mare și să nu aibă mai mult zahăr decât fructe. O porție cât o palmă de plăcintă de mere, cu foi de plăcintă din comerț și  cu conținut redus de zahăr, ar avea cam 150 de calorii și 32 g carbo. Fără grăsimi. Contează ca o porție de fructe.

Comparativ cu toate acestea, 1 banană are 115 calorii și 27 g carbo!

Ocazional și numai ocazional, nu o să vă îngrașe o felie de chec sau cozonac sau o felie foarte mică de tort de ciocolată. Cu condiția să o mâncați ca desert, la sfârșitul unei mese și nu ca o gustare între mese.
Conține în jur de 150 - 200 de calorii,  25 g carbo și 7-10 g lipide.
Îmi pare rău să vă dau vestea tristă că o bomboană de ciocolată, gen pralină, una singură de 40 g poate avea 190 calorii și poate conține 23 g carbo și 10 g lipide.

Cele mai rele dulciuri?
Dând la o parte dulciurile comerciale, acele prăjituri, checuri, bare, biscuiți mai știu eu ce de la supermarketuri, pline de chimicale, nu există dulciuri rele. Există obiceiul rău de a le consuma zi de zi sau în porții mari sau pe post de gustare. Dar din când în când,  o minunăție a cofetarilor buni face viața mai frumoasă. În porții mici, dragi membrii ai Clubului Dolofanilor.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu