sâmbătă, 1 decembrie 2012

Costul și logistica unei diete sănătoase

Pentru că mass-media prezintă tot felul de diete cu meniuri exotice, prima reacție a dolofanilor la orice dietă  este "Da ce, eu am bani de așa ceva?". A doua reacție este în mod sigur "La cât muncesc eu, nu rezist cu așa ceva". Și în sfârșit, logic, "De unde iau eu toate astea? Și oricum nu am timp de așa ceva."
În plus, te crucești la combinațiile și rețetele străinilor, în special cele ale americanilor.

Mă uit la meniul de azi de la South Beach. Cam 1600 calorii. Completezi cu ce gustări vrei și poți să servești 2 porții din proteine și vegetale dacă îți mai este foame.

Dimineața
Omletă cu somon roz
Pâine integrală prăjită
Suc de vegetale
Lapte

Prânz
Chiftele de curcan cu ardei jalapeno
Chifla
Salata de rucola cu pere prăjite

Cină
Piept de pui în sos salsa
Salată de paste, roșii cherry, spanac baby, brânză de vaci, parmezan, nuci, semințe de pin, ulei de măsline
Iaurt

Trec peste micul amănunt că nu aș combina niciodată laptele cu sucul de vegetale, stomacul meu protestează  la ideea asta ciudată. Salata de seară mi se pare la fel de bizară, un fel de talmeș-balmeș.
Cam toate meniurile "importate" arată cam la fel. Mă mir că lipsesc avocado și brocoli.
Desigur un meniu în care ai somon roze, carne de curcan, rucola, rosii cherry si parmezan etc numai ieftin nu este.
Nu este nici grozav de sănătos, dat fiind că toate vegetalele sunt de seră sau aduse de la mama naibii.

Dar "traduc" meniul în alimente echivalente disponibile la noi și acceptabile pentru punga fiecăruia și sparg rețetele lor ciudate păstrând sau combinând altfel ingredientele.
Iată ce poți mânca similar și în mod sigur mai gustos și sănătos (meniu de 1600 calorii). Dacă îți este încă foame, completează cu porții suplimentare din vegetale și proteine. Sfatul meu este să nu te grăbești și să lași o pauză de 10-15 minute  înainte de a suplimenta.

Dimineața
Omletă
Șprot în ulei (scurgeți bine uleiul, adăugați eventual suc de lămâie)
Pâine integrală prăjită - 1-2 felii
Zacuscă
Cafea

Prânz
Chiftele din piept de pui
Spanac cu suc de roșii, ceapa, ulei și un pic de oțet sau lămâie
Pâine integrală prăjită - 1-2 felii
Cașcaval (de preferință light)
1 castravecior murat

Gustare
1 Pară
Iaurt

Cină
Tocăniță de pui (apropo, asta este de fapt puiul în sos de salsa ).
O mână de spaghetti
Salată de țelină, morcovi, nuci, ulei, oțet sau lămâie (eventual ridiche neagră și ardei)

Toate ingredientele se găsesc ușor și nu te ruinează.
Ar fi interesant să faci un calcul cât te costă dieta. Eu am constatat că mi-au scăzut cheltuielile cu mâncarea, chiar din prima lună de dietă.
Logic, dacă te gândești că am redus drastic mezelurile, pizza și dulciurile. Cantitatea contează, în mod evident. Nu gândiți costurile la kilogram, ci în porții.

Ca timp, nu pierzi așa de mult dacă te organizezi puțin, în special cu aprovizionarea și alegi rețete rapide, simple pentru bucătăria ta zilnică.
Nu-ți ia mai mult de 2 ore să gătești toate rețetele din meniul propus mai sus și  ai mâncare pe 2-3 zile. Afară de cazul că te lovește nebunia și cumperi spanac proaspăt din piață în loc de cel congelat.

În ce privește "energia", surpriza totală  a fost să constat că un astfel de meniu te face mai vioi decât dacă ai mânca pâine și cartofi în neștire.

Nu uita să bei suficiente lichide.
Dacă faci mișcare fizică mai multă, meriți desigur un pic de ciocolată neagră :).

ps. Nu vă fie teamă, nu renunț la postările aproape zilnice pe blog. Nu mai pun însă meniul zilei din mai multe motive. Primul, foarte interesant, este că m-am străduit prea mult să-l respect ca să nu induc lumea în eroare.
Nu a fost cea mai bună idee. Trebuie să lași și organismul să spună ce vrea la un moment dat. În limite rezonabile, desigur. Altfel apare un fel de stres, o oboseală și o plictiseală "alimentară".
E bine să-ți planifici meniul dar nu te încrâncena să-l aplici ad literam. Dacă nu ai chef să mănânci ceva și vrei în schimb o porție mai mică sau mai mare din altceva la o masă, este perfect acceptabil.

Mai lasă și imaginația să improvizeze. Un pic de artă culinară nu strică de loc.
Mănâncă cât mai colorat și nu greșești!

Cred că monotonia este un motiv serios pentru care nici-o dietă impusă de nutriționiști nu rezistă prea mult în timp.


Nu ceda niciodată!









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu