sâmbătă, 15 decembrie 2012

Sfaturi pentru 2013

Ca la fiecare sfârșit de an, revistele și site-urile dedicate nutriției sunt pline de sfaturi pentru noul  an.
Așa că mi-am răsfoit și eu notițele, am făcut o cercetare pe www și am adunat o listă scurtă, de 5 sfaturi  care ar putea cu adevărat să mă ajute în noul an.
Mai ales că iarna a venit cu un frig teribil și cu o foame pe măsură. Chiar nu vreau să pierd ce am câștigat așa destul de greu anul acest.

Sfatul 1. Mișcare,  dar nu oricum.

Zilnic trebuie să te ridici de pe scaun și să faci minim o oră de mișcare moderată. Plimbare, cumpărături, gospodărie, înot ușor etc.
O dată sau de două ori pe săptămână trebuie însă un efort scurt, intens. Să curgă minim un sfert de oră apa pe tine. Exercițiul poate fi și din bucățele, nu neapărat un sfert de oră de mișcare continuă.
Urcat pe munte, înot rapid, dans, spălat geamuri, mers în forță, cărat greutăți etc.
Desigur, fiecare își are propria panoplie de exerciții. Mie astea îmi convin. Urăsc jogging-ul și exercițiile pe aparate.

Sfatul 2. Un meniu mai bogat în pește și fructe de mare, ciuperci și salate. 

Anul acesta am introdus cu succes în meniu lactatele, fructele și legumele.
Continui să-mi construiesc un meniu mai sănătos.
Voi încerca să mănânc minim o dată pe săptămână pește și fructe de mare proaspete și de câteva ori pe săptămână pește și fructe de mare conservate sau congelate.
O rezervă pe care am avut-o, relativ la fructele de mare, este prețul lor. Dar am descoperit că nu poți mânca prea multe, chiar dacă îți plac la nebunie. Per porție, prețul nu este prohibitiv. În plus chiar țin de foame.
Încerc să mănânc aproape zilnic ciuperci - aceasta și datorită reputației lor (neverificate) că previn pietrele din bilă. În plus ciupercile sunt ”magice” pentru dietă. Puține calorii, sățioase și gustoase.
Nici-o masă de prânz fără salată și aceasta să fie cât mai colorată.
Chiar și iarna este posibil, fără să mănânci legume de seră.  Ultima mea ”invenție” este salata de murături sau varză murată cu ulei, piper, praz sau ceapă roșie și un morcov ras. Da, are ceva cam multă sare dar nu mănânci mult și reduci sarea din celelalte bucate.

Sfatul 3. Atenție la carbohidrații din cereale și făinoase, la grăsimile saturate și zaharuri 
Parafrazez proverbul englez: ”ai grijă de mărunțiș și banii mari vor avea singuri grijă de ei”.
Am grijă de carbohidrații din cereale și făinoase, de grăsimile saturate și de zaharuri și caloriile vor avea singure grijă de ele. Presupun desigur că respect în continuare regula de a nu mânca alte dulciuri decât ciocolata neagră și aceasta, nu zi de zi și nu mai mult de 100 calorii.
Deci:
- nu mai mult de 3-4 porții de cereale și făinoase pe zi
- maxim 2-3  fructe pe zi și acestea diferite. Poți mânca mai multe porții din fructele cu încărcare glicemică mică.
- cât mai puține grăsimi de origine animală. Maxim 10% din caloriile zilnice din grăsimi saturate. Nu e nevoie să te strădui mult ca să aduni aceste grăsimi. Un mezelic, o friptură de exemplu, un pic de brânză

Sfatul 4. Somn, odihnă, relaxare. 

Ai grijă de creierul tău.
Să-i dăm cezarului ce este al cezarului :)
Somnul este cea mai critică problemă după 60 de ani. Cine o rezolvă, să-mi spună și mie cum.
Singurul sfat, până acum, care pare să funcționeze la mine cât de cât este regula de ”te”i simplă:
cu o oră înainte de culcare,  lapte, carte și arte.
Bei o cană de lapte, iei o carte relaxantă și asculți  muzica preferată.
Funcționează cică și la viroză, nu te mai ține o săptămână, numai 7 zile :)

Sfatul 5. Redu cât poți factorii de stres.

Simplificarea gospodăriei, este cea mai la îndemână idee de reducere a stresului :)
Cum? Adoptă în primul rând tactica vecinilor mei: o dată pe an aruncă tot ce nu au folosit în anul precedent și care nu are o valoare deosebită materială sau sentimentală.
Apoi, când cumperi un lucru nou, fii vigilent. Iată câteva întrebări simple pe care trebuie să ți le pui, în afară de preț:
- este absolut necesar?
- cât de greu este de întreținut?  Este greu de curățat? Trebuie călcat? Îi trebuie baterii sau trebuie să-i încarci acumulatorul des?
- ocupă mult spațiu?

Evitarea situațiilor de stres și în special conflictele este altă idee bună dar aproape imposibil de aplicat. Nu înseamnă că nu poți și nu trebuie să încerci.
Inclusiv conflictul cu cântarul meu :)











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu